wellnesswebaruhaz webáruház, webshop

webáruház felső lábléc
webáruház négyzet fájl

Kereső

Akciós termékek

wellnesswebaruhaz 00346
SPA Nanoperl víztisztító zuhanyfej KDF zuhanyszűrővel

bruttó 37.500 Ft
AKCIÓ! - 31%
bruttó 25.900 Ft

További akciós termékek

Termék ajánló

Oxigén

Az oxigén szerepe a sportban
 
Sportoláskor a szervezet gyorsan felhasználja a rendelkezésére álló oxigént, de a jó teljesítmény fenntartásához további energiára és oxigénre van szüksége. A légzés útján történő oxigén felvétel függ a tüdőnk teljesítőképességétől és a levegő oxigéntartalmától. Ha már az egyik tényező miatt nem jutunk megfelelő mennyiségű oxigénhez, akkor testünk fizikai és szellemi igénybevétele esetén vérünk oxigénszintje nem lesz elég az izomsejtek helyreállítási folyamataihoz. A testi fáradtság az izmok oxigén ellátottságának elégtelensége miatt is bekövetkezhet, azaz a vérben található hemoglobin kevés oxigént tud megkötni a vér alacsony oxigéntartalma miatt. Ekkor az izomszövetekben beinduló oxigén-mentes (anaerob) anyagcsere folyamatoknak köszönhetően szervezetünk elégetés helyett savas erjedéssel bontja a cukrot és nagy mennyiségű tejsav keletkezik és kialalkul az izomláz. A tejsav lebontásához a májnak oxigénre van szüksége. Mivel a máj oxigénraktárát a stabilizált oxigénes víz fogyasztása javítja, az izomláz lassabban és kisebb mértékben alakul ki.
 
Kutatások megállapították, hogy a gyomorban történő oxigénfelvétel intenzívebb a levegő belélegzésénél. Ezen a felismerésen alapuló enterális oxigénterápiát már több éve alkalmazzák klinikai feltételek között. A tapasztalatok szerint az enterális oxigénterápia nemcsak az izomsejtek oxigéntáplálásának javulását eredményezi, hanem testünk egyéb megújulási folyamatait is serkenti. Meghatározták a légzés útján és a gyomron keresztül szöveteinkbe jutó oxigén felszívódásának sebességét. Azt az erdményt kapták, hogy a gyomron keresztül bejuttatott oxigén felszívódási sebessége mintegy tízszerte gyorsabb a légzés útján, tüdőnkbe jutott oxigén felszívódásának sebességénél.
 
Polarográfiás vizsgálatokkal kimutatták, hogy a belégzésnél a máj szabad oxigén tartalma 8 %-kal, míg a gyomorba juttatott molekuláris oxigénnel 43 %-kal nő. Kísérleteket végeztek az oxigén habosított folyadékban való fogyasztásával megerőltető edzések alkalmával, a sportolók erőnlétének mielőbbi helyreállítására. Az eredmények azt mutatják, hogy az oxigénes koktélhab gyorsan növeli a vér oxigénszintjét, a hipoxiás állapotot, serkenti az izmok redox folyamatait. A volt Szovjetúnióban nagyszámú sportolóval végeztek kísérleteket a molekuláris oxigénnel telített ital fogyasztásával. 1 literben 50-60 ml csipkebogyószörpöt, 50g glükózt, 20 g glicerinfoszfátot, 20 g glutaminsavat 5 db polivitamin tablettát, 2 g citromsavat, 5 g konyhasót, 20 ml enterococcuselleni készítményt, 1 tojásfehérjét kevertek el. Az italt oxigénpalackból 2-3 l/min. sebességgel telítették oxigénnel. Megállapították, hogy igen megerőltető, intenzív jéghoki tréning végére a sportolók véroxigén-telítettsége átlagosan 90%-ra csökkent és 200-250 ml oxigénes ital fogyasztása után, rövid idő alatt 96,7 %-ra emelkedett, míg az italt nem fogyasztó (kontroll) csoportnál ezt a szintet csak 2 órai pihenés után érték el.
 
Többféle módszerrel vizsgálták az oxigénes ital fogyasztása révén bekövetkező, a vér oxigén tartalmának növekedési sebességét. Mérték a pulzust, telemetriásan; vizsgálták a vér oxigéntartalmának mértékére utaló kapilláris képet: ez az oxigénes ital fogyasztása után gyorsan, míg anélkül sokkal lassabban állt helyre. Megfigyelték az izomtónus alakulását a megerőltető sportolás utáni pihenésénél. Műszeres mérések kimutatták, hogy az oxigénes ital fogyasztása után, nyugalmi állapotban plasztikus feszültség és feszített izmoknál a kontraktil feszültség rövid idő alatt lényegesen csökken. Az oxigénes italt nem fogyasztott sportolóknál 2 óra után is az izomfeszültségi értékek emelkedettek vagy maradtak. A plasztikai izomtónus 5,2 mioton-t, a kontraktil izomtónus 7,8 mioton-t mutatott, míg az oxigénes ital fogyasztása után a plasztikai izomtónus 2,6-ra, a kontraktil izomtónus 3,4-re csökkent. 
 
A vizsgálatokkal megállapították, hogy a megfelelő mennyiségű oxigént tartalmazó ital rövid idő alatt pótolja a vér oxigéntartalmát. Az oxigén gyors hatása a szervezetben végbemenő redoxfolyamatok egyensúlyának helyreállításában, a hajszálerek mikrokeringésének serkentésében rejlik. Az oxigénes ital jótékony hatása előnyös az erős fizikai terhelés utáni alvás normalizálásában. A szellemi frissesség javulása az agy oxigén ellátottságának a javulásával magyarázható. Hétköznapi példával szemléltetve: Egy előadás során, kis teremben egy idő után álmosabbak és fáradtabbak leszünk, mert elhasználjuk a levegőben található oxigén nagy részét. Egy kis szünet és szellőztetés után érezhető a felfrissülés, mert újra van elegendő oxigén a levegőben. Hasonló folyamat zajlik le a folyékony stabilizált oxigén fogyasztása után, szervezetünk újra megtelik oxigénnel.
 
Magyarországon az Országos Sportegészségügyi Intézetben vizsgálták nagyszámú sportolón az oxigénnel dúsított italok teljesítőképesség növelő hatását, továbbá a szervezetre gyakorolt frissítő hatását. A kísérletek alapján megállapították, hogy a sportolók jelentős részénél javult a teljesítőképesség. Ez a javulás a sportolók vérének parciális oxigénnyomásának emelkedésének köszönhető, ami a vér oxigéntartalmának növekedését jelenti. Megfigyelték, hogy a megfelelő mennyiségű oxigént tartalmazó ital fogyasztásának hatására az anaerob anyagcsere és a vérkeringés is kedvezőbben alakul, mint az oxigénes ital fogyasztása nélkül. Feltételezhető, hogy a gyomron keresztül felszívódó oxigén a vérpályán keresztül eljutva közvetlenül a szövetekben illetve a májban fejti ki kedvező hatását, az oxigén befolyásolja az enzimek aktivitását, testünk oxigénraktárai feltöltődnek, felgyorsul a tejsav lebontása.
 
Ezek alapján elmondható, hogy a
folyékony stabilizált oxigén fogyasztásával pótolhatjuk az oxigént sportolás előtt-közben-után, amelynek köszönhetően növekedhet teljesítőképességünk, az izomláz kisebb mértékben alakulhat ki és hamarabb elmúlhat, testünk hamarabb regenerálódhat.
 
Egyes vélemények szerint az amatőr sportolóknak máshogy van szükségük a
stabilizált oxigénes vízre, mint a a profi sportolóknak.
 
Az amatőr sportolóknak a folyamatos fejlődés és nagyobb teljesítmény érdekében érdemes folyamatosan inniuk a stabilizált oxigénes vizet közvetlenül a sportolás előtt, a sportolás közben, és a gyorsabb regenerálódás érdekében a sportolás után. 
 
Viszont a versenysportban az edzéseket érdemes kifejezetten oxigénhiányos környezetben végezni, ezért a versenysportolóknak gyakran szerveznek edzőtáborokat magaslati levegőn, ahol kevesebb az oxigén. A levegő alacsony oxigéntartama miatt, az ott végzett edzések alatt a sportolók szervezete több vörösvértestet termel, hogy el tudja látni megfelelő mennyiségű oxigénnel az egész testet. A vörösvértestek nagyobb száma még egy ideig megmarad, ezért jobb lesz a sportolók oxigénellátottsága, ennek köszönhetően a teljesítményük. Természetesen minden sportoló egyedi megjelenés és másra van szüksége a felkészülés során nemtől, helyrajzi tartózkodástól, egészségi állapottól, életkortól, sportágtól stb. függően. Az előzőekből levont következtetések alapján általánosságban elmondható, hogy a versenysportolók a felkészülési időszakban ne használják a stabilizált oxigénes vizet, hanem csak a versenyek, meccsek alkalmával. Ilyen módon a szervezetük nem szokik hozzá a magasabb oxigénszinthez és nagyobb teljesítményre lesznek képesek a megmérettetéskor.
 
Érdemes mindenkinek kipróbálnia, hogy melyik módszer válik be.
 
Mindezek alapján ajánljuk a folyékony stabilizált oxigén fogyasztását nemcsak fizikai és szellemi munkát végzőknek, sportolóknak, hanem a környezeti ártalmak (pl. szennyezett nagyvárosi levegő) kivédésére is, időseknek, gyerekeknek.
 
http://wellnesswebaruhaz.hu/id/00322_ASO_Aktiv_Stabilizalt_Oxigen_60ml
 
                                                                                            


 
Felhasznált irodalom
 
1.        Prof. Dr. Szedlák-Vadócz Valéria: A stabilizált oxigén hatásai
2.        Widmer N.D.. The Powerful Healing Properties of Aerobic Oxygen
3.        Hudson Peter. The Aerobic Oxygen Handbook
4.        Paul Mohl: Oxigénterápiák
5.        Vorgalik V. G.: Oxigén az élő szövetekben.
6.        Karpenko: Sportolók munkaerejének helyreállítása nagy tréningmegterhelés után


Hírlevél




Webáruház

0.0533 mp


webáruház négyzet fájlwebáruház négyzet fájl
   Jogi nyilatkozat    Vásárlási tudnivalók
lábléc